keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Ensimmäiset päivät Englannissa

 Morjens kaikille!
Mitäs kuuluu sinne kotosuomeen? Täällä voidaan oikein hyvin, mitä nyt väsymys painaa aikaeron vuoksi. Tähän alkuun kerromme itsestämme vähäsen, työssäoppimispaikasta ja mitä olemme puuhanneet kaksi ensimmäistä päivää.

Olemme työssäoppimassa Doncasterissa, Englannissa ja toppi kestää viisi viikkoa. Saavuimme Lontoon Heathrowiin sunnuntaipäivänä ja sieltä metrolla King's Crossiin. Kävimme syömässä siinä välissä, ihmeteltiin ympäristöä, ihmisiä ja junalla suuntasime kohti Doncasteria. Juna-asemalta otettiin taksi High Melton kampuksen asuntolaan, jossa on meidän yöpaikkamme. Kampus on tosi iso ja täältä löytyy myös opiskelijoiden pubi. Varsinainen toppipaikka, jossa me työskennellään on Animal Care koulu ja sen vieressä on Northern Racing College, jossa jockeyt eli laukkukilpailujen ratsastajat treenaavat hevosten kanssa. 



Mun nimi on Emma, olen 22-vuotias räväkkä tyttö Iisalmesta ja viimeistä vuotta opiskelen Pemolla eläinhoitajaksi suuntautuen tuotantoeläimiin. Minulla on keskivaikea kielellinen erityisvaikeus (entinen nimi Dysfasia). Se on puheen ja kielenkehityksen häiriö, mutta se ei mun menoa hidasta!

 Työskentely/ työssäoppiminen ulkomailla on kiinnostanut minua jo pitkän aikaa ja olen kuullut siitä vain pelkkää hyvää heiltä, jotka ovat olleet ulkomailla töissä/vaihtarissa/ työssäoppimassa. Tunnen olevani edelleen unessa, etten ole ihan täysin tajunnut olevani Englannissa, mutta kyllä tästä pikkuhiljaa koitetaan herätä. Odotan työssäoppimiselta uusia tuttavuuksia, nähdä ja kokea asioita paljon sekä kehittää itseni eläintenhoitaja ja oppia puhumaan paremmin englantia.



Olen Nina,19, kotoisin Kuopiosta. Käyn samaa koulua ja olemme samalla luokalla Emman kanssa. Eli minäkin opiskelen eläintenhoitajaksi suuntautuen pieneläimiin. Olen huonokuuloinen ja käytän viittomakieltä. Osaan myös kyllä puhua, mutta mielellään viiton. Joten minulla on mukana aina tulkki. Olen katsonut lapsuudeni ajan tv-ohjelmia, esim. Animal Planet, eläinpoliisi Houstonia, löytöeläimet sellaisia yms. Jotka kiinnostavat minua. Tahdon auttaa eläimiä, oppia ja kehittymään enemmän.

Animal Care koulusta löytyy monenlaisia eläimiä, kuten aaseja poneja, pari possua, kenguruita, kanoja, vuohia, marsuja, kaneja, matelijoita, jyrsijöitä, kaloja, kilpikonnia, hyönteisiä yms. Suht paljon samanlaisia eläimiä on yhtä lailla Pemollakin. Olemme tehneet perustöitä koululla eläinten parissa, kuten ruokintaa, karsinoiden/ häkkien siivoilemista, eläinten hoitamista ja tilojen siivoilemista. Tuolla koululla koulutussysteemi on sellainen, että siellä opiskelu kestää kaksi vuotta ja siihen kuuluu kolme tasoa. On ensimmäinen tason, toisen ja kolmannen tason opiskelijoita. Ensimmäisen tason opiskelijat ovat iältään 16-17 vuotiaita. Heillä on mustat työvaatteet, ikään kuin "koulupuku" ja opettajilla on punaiset takit/liivit, joissa lukee Staff selässä. Paikan sijainti on maaseudulla ja asuntolasta sinne on matkaa on noin puoli tuntia - 45 minsaa ja koulubussi on meille ilmainen.

Alla on kuvamateriaalia, Emman ottamia kuvia. Kopiointi kielletty!

Pieneläinten eläinsuoja, jossa on marsut, kanit, vuohet, ponit ja aasit.


Belgianjättejä.

Hevoskoulun talleja.

Käytiin morjenstamassa aaseja!
Röhh!

Ethel - tamma.
Anima Care koulun edusta.

Doncasterin keskustaan menossa.
Taulukko, jossa on matelijoiden ruokintaohjeet.
Kameleontti. Aika söpö!
Nina pääsi käsittelemään käärmettä.
Parta-agama♥

Matelijoiden terraarioita.


Toinen taulukko, jossa on kalojen, hyönteisten yms. ruokintaohjeet.


Pieneläinten navetta, kokoonnuimme ulos käsittelemään pupuja ja marsuja.

Käytiin tutustumassa tallipaikkoihin.
Master Pegasus.
Kotkot!

2 kommenttia:

  1. Onks sulla Nina, siellä tulkki? : )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minulla on aina tulkki mukana:) ja lukee muutenkin tossa :D

      Poista